Trein
ontploft op Harlinger station.
In
1863 werd de spoorwegverbinding met Leeuwarden aangelegd. De eerste
in Noord-Nederland. De Engelse aannemer begon met de aanleg in
Harlingen, dat als vanouds als toegangspoort tot Friesland fungeerde.
De rails werden in Engeland (Cardiff) gefabriceerd en per boot naar
Harlingen vervoerd De stationsgebouwem van Leeuwarden en
Harlingen,zijn, op de schaal na vrijwel identiek.
Op
31 maart 1868 vond er op het station en ernstig maar tevens uniek
ongeval plaats. De wachtende stoomtrein, het was de eerste van de
dag, bestond uit een locomotief en een aantal wagons en stond op het
punt van vertrekken toen de ketel explodeerde. De ketel, samen met
het voorste deel van de locomotief (de nummer 8) werd ongeveer
veertig meter weggeblazen. De wielen van het onderstel sloegen los en
vlogen door de ramen van de rijtuigenloods, zo'n zestig meter
verderop. Wat betreft de oorzaak dacht men aan het loslaten van een
aantal bouten van de vuurkist.
De
32-jarige stoker Evert Lekman werd door de rondvliegende brokstukken
gedood. De machinist kwam met slechts lichte verwondingen vanaf en de
passagiers kwamen met de schrik vrij. De stoomlocomotief was in 1864
in Manchester gebouwd en werd daar ook hersteld. Na een jaar kwam de
locomotief nr. 399 weer in dienst. De gesprongen ketelis naar de
fabrikant Beyer, Peacock & CO vervoerd en uit elkaar gehaald. Het
lukte echter niet om de oorzaak van de ontploffing te achterhalen.
De tender (het aan een stoomlocomotief toegevoegde voertuig om water
en kolen te vervener) is in het Spoorweg Museum in Utrecht te zien.
Deze
ketelexplosie is de enige, die in de periode dat er stoomlocomotieven
in dienst waren, is voorgevallen. Wel ontplofte in de 20er jaren een
Belgische locomotief in Baarle-Nassau.
Het
Koninklijk Instituut voor Ingenieurs heeft op 18 maart 1916 nog een
aparte-bijeenkomst aan het drama besteed. Als gevolg hiervan is er
een verklikkersysteem ontworpen “die ten doel hebben een breuk van
een steunbout door het uitstromen van water kenbaar te maken.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten