.

zondag 4 december 2016


Trein ontploft op Harlinger station.
In 1863 werd de spoorwegverbinding met Leeuwarden aangelegd. De eerste in Noord-Nederland. De Engelse aannemer begon met de aanleg in Harlingen, dat als vanouds als toegangspoort tot Friesland fungeerde. De rails werden in Engeland (Cardiff) gefabriceerd en per boot naar Harlingen vervoerd De stationsgebouwem van Leeuwarden en Harlingen,zijn, op de schaal na vrijwel identiek.
Op 31 maart 1868 vond er op het station en ernstig maar tevens uniek ongeval plaats. De wachtende stoomtrein, het was de eerste van de dag, bestond uit een locomotief en een aantal wagons en stond op het punt van vertrekken toen de ketel explodeerde. De ketel, samen met het voorste deel van de locomotief (de nummer 8) werd ongeveer veertig meter weggeblazen. De wielen van het onderstel sloegen los en vlogen door de ramen van de rijtuigenloods, zo'n zestig meter verderop. Wat betreft de oorzaak dacht men aan het loslaten van een aantal bouten van de vuurkist.
De 32-jarige stoker Evert Lekman werd door de rondvliegende brokstukken gedood. De machinist kwam met slechts lichte verwondingen vanaf en de passagiers kwamen met de schrik vrij. De stoomlocomotief was in 1864 in Manchester gebouwd en werd daar ook hersteld. Na een jaar kwam de locomotief nr. 399 weer in dienst. De gesprongen ketelis naar de fabrikant Beyer, Peacock & CO vervoerd en uit elkaar gehaald. Het lukte echter niet om de oorzaak van de ontploffing te achterhalen. De tender (het aan een stoomlocomotief toegevoegde voertuig om water en kolen te vervener) is in het Spoorweg Museum in Utrecht te zien.
Deze ketelexplosie is de enige, die in de periode dat er stoomlocomotieven in dienst waren, is voorgevallen. Wel ontplofte in de 20er jaren een Belgische locomotief in Baarle-Nassau.
Het Koninklijk Instituut voor Ingenieurs heeft op 18 maart 1916 nog een aparte-bijeenkomst aan het drama besteed. Als gevolg hiervan is er een verklikkersysteem ontworpen “die ten doel hebben een breuk van een steunbout door het uitstromen van water kenbaar te maken.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten