NIEUWE
WATERKERING IN HARLINGEN UNIEK IN DE WERELD.
In
het najaar van 2011 is de nieuwe en hogere waterkering, die voldoet
aan de strengere veiligheidsnormen door het Wetterskip Fryslan
afgerond. Het Wetterskip startte in het voorjaar 2008 met de
verbetering van de waterkering vanaf de keersluis tot de zuidelijke
Westerzeedijk. De bestaande waterkering, gebouwd in 1964 voldeed niet
meer aan de veiligheidseisen. De verbeterde kering is ongeveer
anderhalve meter hoger en ligt 6.80 meter boven NAP. De kering is
verplaatst en ligt nu dichter bij zee. De oude keermuur en de
spoorwegcoupure zijn afgebroken Een gedeelte van het spoor en het
station Harlingen-Haven werden afgebroken en later herbouwd. Het
spoor en het vernieuwde station liggen nu volledig binnendijks. Uniek
is dat de waterkering met zware storm een beetje met de golven
meebeweegt en door scharnieren enkele centimeters achterover kan
buigen. Zo'n ingenieus systeem is nog nergens ter wereld toegepast.
Ook byzonder is dat de keermuur voor een gedeelte opgevuld is met
tempex. Op de keermuur is een wandelpromenade ontstaan van ruim een
halve kilometer lang en 4,5 meter breed. Door een opening is de
Willemskade bereikbaar voor fietsers en wandelaars. In situaties van
hoog water, kan de opening worden afgesloten door een stalen roldeur.
Ook
de 1200 meter lange Zuiderpier werd vernieuwd met steenbekleding en
is weer toegankelijk voor het publiek.
Rijkswaterstaat
betaalde het overgrote gedeelte van de kosten: 38 miljoen euro.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten