Renault FT-17
De Renault FT-17 tijdens een winterse oefening.
In 1940 was de FT-17 misschien rijp voor het museum,
in 1917 was de tank beslist modern te noemen.
Het was bijvoorbeeld de eerste tank met een draaiende koepel. Andere landen die geïnteresseerd zijn in het opzetten van een eigen pantsermacht, kiezen zonder uitzondering voor de meer geavanceerde Franse tanks en laten de Britse links liggen. De FT 17 is een exportproduct naar: Finland(34), Estland(12), Litouwen(12), Polen(164), Roemenië(72), Joegoslavië(8), Tsjecho-Slowakije(7), België(54), Spanje(12), China(36), Brazilië(12), Zwitserland(2), Zweden(1), Japan(?), Turkije(?), Iran(?) en Nederland dus waarschijnlijk twee. Duitsland en Rusland hebben buitgemaakte exemplaren goed bestudeerd. China maakte kopieën. De tank is het laatst gebruikt in Vietnam (1945), waar de Fransen hun kolonie met militaire acties wilden behouden. Maar, nu terug naar Nederland.
In Nederland werden de tanks voornamelijk gebruikt om aan te tonen hoe effectief onze waterlinie was. Een aantal malen werd de tank, onder toeziend oog van een schare journalisten, een ondergelopen weiland in gestuurd. Meestal verdween de tank dan in een onzichtbare sloot. Missie geslaagd. Andere militairen, die de waarde van een tank wel inzagen, probeerden juist de tank geschikt te maken voor bijvoorbeeld het oversteken van een sloot. Zie bovenstaande afbeelding. Het rare uitsteeksel aan de achterkant, dat standaard was gemonteerd, was waarschijnlijk bedoeld om de tank niet achterover te laten vallen op steile hellingen. De legerleiding besloot om geen tanks aan te schaffen. Gezien de prestaties die te zien zijn op de filmpjes, een wijs besluit. Toen in 1939 de oorlogsdreiging wel erg groot werd, was er in het buitenland niets meer te koop en Nederland had destijds nauwelijks een eigen oorlogsindustrie.
Renault FT-17 in het Museum Overloon
Geen opmerkingen:
Een reactie posten