Mercedes-Benz gooit het stuur om
Mercedes-Benz was eeuwig lang de nummer één onder de Duitse premiummerken, maar die tijd is voorbij: Mercedes-Benz is nu teruggezakt naar plaats drie, na BMW en Audi. Dat zint MB-topman Dieter Zetsche niet. Met attractieve én goedkopere modellen wil hij de harten van jonge, goedverdienende consumenten veroveren. Door outsourcing van een hele reeks activiteiten en de verhuis van een deel van de productie naar het verre buitenland wil hij de kostenefficiëntie fors opkrikken.
Besparen is de boodschap
Uit een interne nota blijkt immers dat de productiekosten van Mercedes-Benz een flink stuk hoger liggen dan die van zijn concurrenten. Dat heeft te maken met de hoge loonkost in Duitsland en met allerhande voordelen waarvan de bandarbeiders in Sindelfingen genieten. Wie bijvoorbeeld na twaalf uur ’s middags aan de slag gaat, krijgt een toeslag van 20 procent op zijn uurloon voor zogenaamd ‘laat werk’ Voor wie na 19 uur de handen uit de mouwen moet steken, loopt die extraverloning zelfs op tot 30 procent. Zonder dat daar een grotere flexibiliteit tegenover staat. De nota geeft ook aan dat Mercedes-Benz nog vele onderdelen zelf bouwt, terwijl gespecialiseerde toeleveranciers die goedkoper kunnen aanleveren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten