zaterdag 15 december 2012
De leugen van het kapitalisme (1)
Vrije markt en onderlinge concurrentie leiden er toe, dat de prijzen voor de consument zullen dalen en de kwaliteit van de producten en diensten zal toenemen.
Om bovengenoemde stelling te onderbouwen wordt steevast verwezen naar de telecom-markt. De consument is er beter van geworden, de prijzen gedaald.
De laatste "frequentie-veiling" in 2012 bewijst echter het tegenovergestelde. Door de onderlinge competitie ging de geschatte opbrengst meerdere malen over de kop. Dit moeten de consumenten allemaal dubbel en dwars terug betalen en dan niet alleen door hogere prijzen voor diensten, maar ook door al die nieuwe telefoons, nieuwe masten, nieuwe snoertjes, nieuwe opladers, bijscholing, nieuwe tablets en batterijen. Dit kost, zeker voor een gezin met kinderen, kapitalen. Geld, dat beter aan de opleiding en vorming van kinderen en de zorg voor ouderen had kunnen worden besteed.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten