HOE
WAAKZAAM ZIJN WE OVER HET ONDERWIJS (GEWEEST?)
Ik
heb nog op de oude kweekschool gezeten, ben in het bezit van de
hoofdakte, mag godsdienst onderricht verzorgen en heb les gegeven op
een lagere school.
Toen
speelde de CiTO-toets nog geen enkele rol.
In
de tachtiger jaren van de vorige eeuw raakte ik betrokken bij de
discussie over de invoering van de CiTO-toets, Meten, centraliseren
en wegen won het van onderwijs en vorming. Toen al werd er gewezen op
verschraling die er het gevolg van zou zijn, de jacht op de hoogste
cijfers en de beste opleiding. Een bekwaam schoolteam geeft het beste
advies. Onderwijs is meer dan kennis overdracht en kunstjes leren.
De
waarschuwingen zijn in de wind geslagen. De CITO-toets werd een
cognitieve test, waar uit en te na op geoefend werd. En dat gebeurt
nog steeds. Tegelijkertijd constateren we dat de jeugd tekort schiet
in “burgerschapskunde”. Omgaan met normen en waarden is niet zijn
of haar sterkste kant, sociale en affectieve vaardigheden zijn
beperkt en inzicht in maatschappelijke ontwikkelingen is miniem en
blijft beperkt tot modegrillen en hypes.
En
lezen, schrijven en rekenen is ook niet hun sterkste kant.
Voordat
U denkt, hier komt weer een klaagzang op de normloze jeugd, gevolgd
door een harde vorm van ingrijpen.
Het
tegenovergestelde is het geval. Ik vind, dat WIJ, de ouders,
leerkrachten, de talloze instanties en besturen, de afgelopen 40 jaar
hebben zitten slapen.
Leren
is leuk en iemand laten leren is nog veel leuker. Die vonk moet weer
terug in ons onderwijs.
Drs.
Jan van den Hoff
Lijst
“de Bazuin”. Harns
Geen opmerkingen:
Een reactie posten