.

woensdag 23 mei 2012

Anthropology of Muslims in Europe (a modest attempt by martijn)

Autochtonen en allochtonen bestaan niet: ze worden gemaakt

by martijn on May 19, 2012 · 0 comments
Post image for Autochtonen en allochtonen bestaan niet: ze worden gemaaktBroeders en zusters – De Standaard
Toen ik in Nederland kwam wonen, leerde ik denken in termen van autochtonen en allochtonen. ‘Wij’ kwamen hier vandaan en ‘zij’ moesten zich aanpassen aan ons. Maar als ik eerlijk was, had ik niet echt het gevoel dat ik hier vandaan kwam. Ik was net zo goed ‘op bezoek’ in de wereld als alle anderen.
Allochtonen en autochtonen bestaan niet, ze worden gemaakt. In de loop van de tijd kwamen we er achter dat er groepen migranten en nakomelingen waren, waarbij er problemen speelden met betrekking tot onderwijs en arbeidsmarkt. Daar bedachten we een term voor: allochtonen. Vervolgens werd er onderzoek gedaan naar allochtonen en verhip, wat bleek? Er waren problemen met betrekking tot integratie. Later bedachten we dat dat wel eens te maken kon hebben met cultuur. Want hun cultuur is nou eenmaal anders dan die van ‘ons’ en dat leidt per definitie tot problemen. Want kijk maar, die allochtonen hebben een andere cultuur en daar hebben we problemen mee.

Geen wonder dus dat er pleidooien zijn om dit oerlelijke Nederlandse woord af te schaffen en categorisering op basis van etniciteit ook weg te doen. De aanleiding van deze discussie is een advies van de RMO, waarvan minister Leers intussen al heeft laten weten het niet over te nemen zodat we beter kunnen kijken wat de problemen zijn. Dat is ook een punt waar sommige wetenschappers op wijzen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten