.

donderdag 29 september 2011

PUTTING THE PIECES TOGETHER - 2

Een aantal jaren geleden deed de Ball State University onderzoek naar de tijdsbesteding van Amerikanen. Vierhonderd proefpersonen werden vijfduizend uur gevolgd. De meeste tijd brachten ze door voor de televisie. Ruim acht uur per dag. Als ze niet voor de beeldbuis zaten, doken ze achter de computer. Volwassenen bleken meer gebruik te maken van internet, dan jongeren tot 24 jaar.



De hoeveelheid kleine plastic flesjes dat jaarlijks op de markt wordt gebracht is de afgelopen tien jaar verdrievoudigd en stijgt – ondanks de recessie – nog steeds. Sinds 1 januari zijn er in Nederland bijna vijf miljard kleine plastic flesjes verkocht. De verwachting is, dat dat er in 2011 bijna 1 miljard zullen zijn.




Hersenen werken als een spier, als je ze maar traint. Uit hersenscans van Londense taxi-chauffeurs, bleek dat het gedeelte van de hersenen dfat een rol speelt bij navigeren en orienteren, de hippocampus, groter was, dan die van anderen. De grenzen van je kunnen zijn niet zo snel bereikt. Oudere chauffeurs hadden een grotere hippocampus, dan jongere, minder ervaren, collega's.


De Hongaarse Polgarzusjes werden direct na de geboorte onderdeel van een experiment. Hun vader, een psycholoog, en zijn vrouw wilden aantonen dat je met vroege en zeer intensieve specialisatie en oefening van iedereen een wonderkind kunt maken. Vader Polgar werkte 's nachts, terwijl hij overdag zijn dochters “trainde”. Zij gingen niet naar school. De resultaten? Susan Polgar werd de eerste vrouwelijke grootmeester, Judit is grootmeester en heeft in de top 10 van de wereldranglijst van schakers gestaan. De derde zus, Sofia bracht het tot schaakmeester.
Dominante en prestatie gerichte ouders tref je in elke tak van sport
aan, maar het vrouwentennis wordt er door overheerst. In een opvoedingsprogramma, vergelijkbaar met dat van vader Polgar, maakte Richard Williams zijn dochters Venus en Serena tot tennisspeelsters op wereldniveau.



Theodore “Teddy” Roosevelt, de 26ste president van de Verenigde Staten, was een fanatiek jager. Toch weigerde hij tijdens een jacht in 1902 een door honden zwaargewonde beer af te schieten. De cartoonist Clifford Berryman van de Washington Post maakte hier een tekening van. Hij beeldde de beer als een schattig, lief dikzakje af. Morris Michtom uit New York zag de cartoon en vroeg zijn vrouw er een knuffeldier van te maken. Het eerste exemplaar kreeg twee oude knopen als ogen en werd in de etalage van Michtom's snoepwinkel te koop aangeboden als “Teddy's bear”. De verkoop verliep zodanig goed, dat Michtom een speelgoedfabriek kon openen. Ook Roosevelt zelf was zeer geharmeerd van het knuffelbeest. De Teddybeer werd het symbool van zijn campagne in 1904. Roosevelt gaf overigens wel opdracht om de gewonde beer af te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten