De
vorige eeuw is gebruikt om de verschillen tussen
man en vrouw aan te scherpen en uit te bouwen. De
Bijbel, één van de funderende documenten voor het
West-Europese gedachtengoed. zet ons in de eerste
hoofdstukken van Genesis, al op het verkeerde been.
In dit eerste bijbelboek is sprake van twee en
wellicht drie scheppingsverhalen, die leiden tot
het verschijnen van de kroon op de schepping.
In Genesis 1:27 schept God "de mens: naar Gods
beeld schiep hij hem; man en vrouw schiep hij hen."
In Genesis 2:7 staat geschreven: "toen formeerde de
Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies
de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot
een levend wezen".In dit gedeelte wordt geen
onderscheid gemaakt tussen man en vrouw. Er is
sprake van mensen, die de opdracht krijgen om
vruchtbaar te zijn, de aarde te vervullen en te
onderwerpen. In Genesis 2:18, als de mens in het
Paradijs vertoeft, constateert God dat het niet
goed is dat de mens alleen zij en besluit de mens
een hulp te maken. Die bouwt hij uit een rib van
de mens. Hier creeërt God de mannin, die uit de man
genomen is.
De Bijbel presenteert ons hier twee opties, twee
keuzes. Enerzijds de eenheid van de schepping (de
mens, die zich openbaart als man en vrouw),
anderzijds de ondergeschiktheid van de vrouw, omdat
zij uit de man genomen is. Opmerkelijk is hierbij
het gebruik van het woord man. De laatste
interpretatie is door de, door mannen gedomineerde,
kerk overgenomen. Gesterkt door het
verleidingsverhaal, als Eva volgens de Bijbel zwicht voor de
verleidingen van de slang en mannen en vrouwen
worden gestraft en uit het Paradijs worden
verdreven. De vrouw is in deze visie
verantwoordelijk voor de oerzonde. De Bijbel, het Boek der
man en vrouw aan te scherpen en uit te bouwen. De
Bijbel, één van de funderende documenten voor het
West-Europese gedachtengoed. zet ons in de eerste
hoofdstukken van Genesis, al op het verkeerde been.
In dit eerste bijbelboek is sprake van twee en
wellicht drie scheppingsverhalen, die leiden tot
het verschijnen van de kroon op de schepping.
In Genesis 1:27 schept God "de mens: naar Gods
beeld schiep hij hem; man en vrouw schiep hij hen."
In Genesis 2:7 staat geschreven: "toen formeerde de
Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies
de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot
een levend wezen".In dit gedeelte wordt geen
onderscheid gemaakt tussen man en vrouw. Er is
sprake van mensen, die de opdracht krijgen om
vruchtbaar te zijn, de aarde te vervullen en te
onderwerpen. In Genesis 2:18, als de mens in het
Paradijs vertoeft, constateert God dat het niet
goed is dat de mens alleen zij en besluit de mens
een hulp te maken. Die bouwt hij uit een rib van
de mens. Hier creeërt God de mannin, die uit de man
genomen is.
De Bijbel presenteert ons hier twee opties, twee
keuzes. Enerzijds de eenheid van de schepping (de
mens, die zich openbaart als man en vrouw),
anderzijds de ondergeschiktheid van de vrouw, omdat
zij uit de man genomen is. Opmerkelijk is hierbij
het gebruik van het woord man. De laatste
interpretatie is door de, door mannen gedomineerde,
kerk overgenomen. Gesterkt door het
verleidingsverhaal, als Eva volgens de Bijbel zwicht voor de
verleidingen van de slang en mannen en vrouwen
worden gestraft en uit het Paradijs worden
verdreven. De vrouw is in deze visie
verantwoordelijk voor de oerzonde. De Bijbel, het Boek der
Boeken
stelt dan ook nadrukkelijk dat de man, voor
haar
eigen bestwil, over de vrouw zal heersen.
HIER LIGT DE BASIS VOOR EEUWEN VAN
ONDERDRUKKING
VAN DE VROUW MET ALS RESULTAAT EEN DOOR MANNEN
GEDOMINEERDE KERK, DIE HET CONTACT MET DE HUIDIGE
PROBLEMEN EN OPLOSSINGEN VOLSTREKT HEEFT VERLOREN.
VAN DE VROUW MET ALS RESULTAAT EEN DOOR MANNEN
GEDOMINEERDE KERK, DIE HET CONTACT MET DE HUIDIGE
PROBLEMEN EN OPLOSSINGEN VOLSTREKT HEEFT VERLOREN.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten