GOED
VOORBEELD DOET GOED VOLGEN
Twee
overmoedige jongemannen zijn meegereden op het dak van een trein. De
reis werd gefilmd en op YouTube gezet.
Het
vervoersbedrijf, politie, lokale bestuurders en de pers tuimelden
over de jongelui heen. Hun gevaarlijk gedrag zou andere jongeren op
de gedachte kunnen brengen hetzelfde te doen.
Nogal
overtrokken en eenzijdig als we zien, dat dagelijks
televisieprogramma's, Galieo, Science of Stupid of funny
home-video's, aan ons voorbij trekken, met levensgevaarlijke stunts
en experimenten.
Hoezo
gevaarlijk? Dat maken we zelf wel uit.
Of
de jeugd het allemaal zelf bepaalt, is de vraag.
Goede
Tijden en talloze andere programma's doen aan
“product-placement”.Producten en diensten worden nadrukkelijk in
beeld gebracht om ons op een idee te brengen.
Wat
de producenten vergeten om te vermelden is dat het programma ook aan
“attitude-placement” doet.
De
hoofdrolspelers vertonen gedrag, dat ons als een spiegel wordt
voorgehouden. In GTST bijvoorbeeld is liegen, tegen ouders,
autoriteiten (de politie bijvooorbeeld) en vrienden de norm. Er is
ook bijna geen scene, waarin alcohol niet aanwezig is.
Roken
daarentegen is taboe en komt in deze werkelijkheid niet voor.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten