Een aantal jaren
geleden deed de Ball State University onderzoek naar de
tijdsbesteding van Amerikanen. Vierhonderd proefpersonen werden
vijfduizend uur gevolgd. De meeste tijd
brachten ze door voor
de televisie. Ruim acht uur per dag. Als ze niet voor de beeldbuis
zaten, doken ze achter de computer. Volwassenen bleken meer gebruik
te maken van internet, dan jongeren tot 24 jaar.
De hoeveelheid kleine
plastic flesjes dat jaarlijks op de markt wordt gebracht is de
afgelopen tien jaar verdrievoudigd en stijgt – ondanks de recessie
– nog steeds. Sinds 1 januari zijn er in Nederland bijna vijf
miljard kleine plastic flesjes verkocht. De verwachting is, dat dat
er in 2011 bijna 1 miljard zullen zijn.
Hersenen werken als een
spier, als je ze maar traint. Uit hersenscans van Londense
taxi-chauffeurs, bleek dat het gedeelte van de hersenen dfat een rol
speelt bij navigeren en orienteren, de hippocampus, groter was, dan
die van anderen. De grenzen van je kunnen zijn niet zo snel bereikt.
Oudere chauffeurs hadden een grotere hippocampus, als jongere, minder
ervaren, collega's.
De Hongaarse
Polgarzusjes werden direct na de geboorte onderdeel van een
experiment. Hun vader, een psycholoog, en zijn vrouw wilden aantonen
dat je met vroege en zeer intensieve specialisatie en oefening van
iedereen een wonderkind kunt maken. Vader Polgar werkte 's nachts,
terwijl hij overdag zijn dochters “trainde”. Zij gingen niet naar
school. De resultaten? Susan Polgar werd de eerste vrouwelijke
grootmeester, Judit is grootmeester en heeft in de top 10 van de
wereldranglijst van schakers gestaan. De derde zus, Sofia bracht het
tot schaakmeester.
Dominante en prestatie
gerichte ouders tref je in elke tak van sport
aan, maar het
vrouwentennis wordt er door overheerst. In een opvoedingsprogramma,
vergelijkbaar met dat van vader Polgar, maakte Richard Williams zijn
dochters Venus en Serena tot tennisspeelsters op wereldniveau.
Theodore “Teddy”
Roosevelt, de 26ste president van de Verenigde Staten, was een
fanatiek jager. Toch weigerde hij tijdens een jacht in 1902 een door
honden zwaargewonde beer af te schieten. De cartoonist Clifford
Berryman van de Washington Post maakte hier een tekening van.
Hij beeldde de beer als een schattig, lief dikzakje af. Morris
Michtom uit New York zag de cartoon en vroeg zijn vrouw er een
knuffeldier van te maken. Het eerste exemplaar kreeg twee oude knopen
als ogen en werd in de etalage van Michtom's snoepwinkel te koop
aangeboden als “Teddy's bear”. De verkoop verliep zodanig goed,
dat Michtom een speelgoedfabriek kon openen. Ook Roosevelt zelf was
zeer geharmeerd van het knuffelbeest. De Teddybeer werd het symbool
van zijn campagne in 1904. Roosevelt gaf overigens wel opdracht om de
gewonde beer af te maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten