DE
MENSELIJKE MAAT
Vliegen
is een “definitieve” manier om je te verplaatsen.
Het
lukt of het lukt niet. Als het niet lukt, is dit dodelijk voor de
mensen. Natuurlijk zijn er voorbeelden van wonderbaarlijke reddingen,
maar de vuistregel is: gaat het mis, dan ga je dood.
Dit
geldt ook voor zwemmen. Het lukt wel of het lukt niet. Gaat het mis,
dan sterf je de verdrinkingsdood.
Vliegen
en zwemmen zijn daarom ook favoriet bij suicidale personen.
Mechanisch
vervoer is een “definitieve” manier voor transport. Het gaat snel
en goed of snel en verkeerd. De aantallen slachtoffers, world-wide,
zijn dramatisch. Auto-mobiliteit kost jaarlijks honderd-duizenden
doden en gewonden, die, als onafwendbaar en onontkoombaar worden
geaccepteerd. Mechanisch vervoer over de wegen wordt zelfs in de
watten gelegd en is maatstaf voor de dynamiek van de economie.
Vliegen,
zwemmen en mechanisch vervoer bepalen de menselijk maat. Dat is op
zich vreemd, omdat alle drie bewegingsvormen in essentie
levensgevaarlijk is.
Is
de menselijke maat de eindigheid en het abrupte sterven?
Evolutionair
en archetypisch zijn dit bizarre constructen, die de mens om de tuin
leiden en onze eigenlijke maat versluieren en vervormen.
Lopen,
rennen en springen zijn “niet-definitieve” bewegingsvormen, die
onze actie-radius bepalen.
.
Als er iets mis gaat, is het pijnlijk, maar zeker niet dodelijk. Dit
is de menselijke maat. Vliegen en mechanisch vervoer rekken deze
“constante” op, waardoor de consument beschikbaarheid van vers
voedsel als een zekerheid gaat
zien,
terwijl.een aanstaande mondiale voedselcrisis onafwendbaar lijkt.
Blijft
over stilstaan.
Een
unieke menselijke vaardigheid. Stilstaan in de zin van overdenken,
meditatie en contemplatie.
Bijna
vergeten en teruggedrongen in donkere ruimtes.
We
moeten weer leren om stil te staan. Nadenken over het hoe en waarom
van ons gedrag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten