De
Bank
“Rood staan kost wel geld.", zei ik, terwijl ik een slok koffie nam. “Weet ik.”, Cees
gaapte, “Maar soms dwingen de omstandigheden je ertoe. Maar wat me bij de bank is overkomen, daar word je ook
niet vrolijk van.” “Laten we nog maar een cappuchinootje scoren.
Ik wil het verhaal wel horen.” Het was de eerste echte terrasdag en
die moest gevierd worden.
Vanaf
ons tafeltje hadden we uitzicht op het kruispunt, waarover Anton
Wachter, wat bedremmeld uitkeek en dat verder werd gedomineerd door
de bank. “Dat is 'm.” Cees wees naar het bankgebouw. “Die
oranje tijdbom.” Ik grinnikte.”, “Ja, hoe ze die afschuwelijke
gevelversiering door de Welstandscommissie hebben gekregen? Maar
er gebeuren hier nog wel vreemdere dingen. De sloop van de
Doopsgezinde kerk aan de Zoutsloot bijvoorbeeld of de aanbouw van het
Havenmantsje. Vernieuwing laat een spoor van vernietiging achter.”
“Jan, rustig even.”, Cees tikte op mijn arm, “Ik wil even mijn
verhaal over die bank daar, kwijt.” Het helverlichte oranje
aquarium leek van deze afstand leeg.
Cees
schraapte zijn keel, nam nog een slokje van de cappuchino en boog wat
samenzweerderig voorover.
“Toen
ik binnenkwam, kreeg ik bad vibes. Geen klanten en 4 personeelsleden,
die plotseling iets te doen hebben. Ik word uitgenodigd om plaats te
nemen op een oranje barkruk.” Cees nam nog een slok koffie. “Alles
is daar oranje. De kleding, de muis van de computer, de muur.” “Het
is ook een chakra-kleur. Misschien bedoelen ze iets spiritueels.”,
zei ik lachend. “Flauwekul. Ik snap niet dat zo'n bank winst maakt
en bonussen uitdeelt. Moet je horen. Het begint al met een aantal
systeemfouten, waardoor de beide heren achter de balie niets kunnen
doen. Als we eindelijk in het systeem zitten en ik achterover leun,
zegt de medewerker: “Heeft U een huur- of een koophuis.” Ik
schrik me dood en kijk hem verbaasd aan. “U weet, dat U korting
kunt krijgen op verzekeringen?” "Een folder wordt me toegeschoven.
Nog steeds ben ik de enige klant, maar daar komt verandering in. Een
jongeman treedt binnen en loopt naar de tweede meneer. Het gaat om
een adreswijziging. De meneer is echter van de kassa en de tweede
klant komt achter mij staan. Opeens is er zelfs een rij!
De
gegevens worden door de bankemployee in de computer ingevoerd. “U
wilt 2000 rood staan?” Ik schrik me weer rot en leg uit dat ik met de helft genoegen neem. De formulieren worden uitgeprint en
ik denk; klaar is Cees!” “Ja, dat zou je wel denken. Tenslotte is
alles geautomatiseerd en zijn je gegevens ingevoerd. Bankieren is toch hich-tech?”
Cees
schudt zijn hoofd. “De formulieren moeten nu met de hand worden
ingevuld. Dat duurt weer even, maar dan mag ik mijn handtekening
zetten. Mijn doel is bereikt, ik heb financieel weer even lucht. Dat dacht ik tenminste.”
“Hoe
zo,” vraag ik verbaasd. “De meneer achter de balie vertelde me,
dat de verwerking nog tien werkdagen duurt. Dus je snapt het.”
Verbaasd
keek ik Cees aan. Die zette een zonnebril op en leunde achterover.
“Zou jij de cappuchino kunnen afrekenen?”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten