SiTU CURSUS TWEEDE WERELDOORLOG
HITLER'S
ATOOMBOM
DE
LAATSTE REIS VAN DE U-234
In het voorjaar van
1945 wordt op Duits grondgebied de laatste fase van de 2e
Wereldoorlog uitgevochten. De Amerikanen en Britten naderden vanuit
het Westen Berlijn. De Russen rukten vanuit het Oosten op. De Duitse
legers losten op en van georganiseerde tegenstand is geen sprake
meer. Hitler manoeuvreert met fantoomlegers en wacht op de komst van
een superwapen. Pas op 28 april geeft hij voor het eerst openlijk
toe, dat de oorlog verloren is. Twee dagen later, terwijl de Russen
de Reichstag binnendringen, pleegt hij zelfmoord. Op 8 mei
capituleert het Nazi-regime.
Door voortdurende
bombardementen stokte het oorlogsapparaat. Behalve militaire doelen,
werden de Duitse steden dag en nacht gebombardeerd.
Een gedeelte van de
haven van Kiel is in het voorjaar van 1945 nog operationeel,
waaronder de bunkers voor de U-boote (duikboten). Hier ligt ook de
U-234. Een aanvalsonderzeeboot. Tot grote verbazing van de bemanning
werd de onderzeeboot omgebouwd voor vrachtvervoer. Toen de verbouwing
was afgerond, werd de U-234 volgestouwd met kisten, apparaten en
archiefkasten. Zelfs de torpedobuizen werden volgepropt. Niemand leek
te weten, wat er werd ingeladen. De bestemming was ook onbekend.
Sommige kisten moesten met bijzondere voorzichtigheid worden
behandeld. Op 25 maart 1945 vaart de U-234 “bei Nacht und Nebel”
uit. Commandant is kapitein Fehler. Een officier met weinig ervaring.
Oorzaak was de gigantische verliezen die de Duitse marine op zee
leed. Driekwart van de U-boote keerden niet terug. Dit kwam mede door
het ontcijferen van de Enigma-code, waardoor de Duitse manoeuvres een
open boek werden.
Behalve vracht
vervoerde de U-234 ook twaalf passagiers. Tien daarvan waren
luchtmacht-officieren, wetenschappers en technici, onder leiding van
generaal Ulrich Kessler. Hitler had een verzoek gekregen van zijn
Japanse bondgenoot om ondersteuning en expertise voor de Japanse
luchtverdediging. Net als Duitsland was Japan in de verdediging
gedrongen. Hun luchtafweer was niet op verdediging van Japan
ingesteld. In de lading bevond zich een complete
Messerschmidt-straaljager (ME-262), het snelste jachtvliegtuig van
dat moment en een complete V2-raket. Een van de Duitse
“Wunderwaffen”. U-234 bevatte de paradepaardjes van de Duitse
wapentechnologie.
Behalve de Duitse
passagiers zijn er ook twee officieren van de Japanse marine aan
boord. Zij keren terug naar het Keizerrijk om dit in haar eindstrijd
te dienen. Ze komen echter niet met lege handen. Tomonaga en Shoji
zijn al ruim een jaar in Duitsland. Naziwetenschappers waren al ver
gevorderd in de nucleaire technologie en stonden op het punt een
atoombom te ontwikkelen. Het “Kaiser Wilhelm Institut” in Berlijn
was de geboorteplek van de atoomfysica. Otto Hahn ontdekt de
kernsplitsing en zie de militaire mogelijkheden, Ook in Japan werd
onderzoek gedaan. Het Keizerrijk had echter een belangrijk probleem:
hun grondgebied bevatte geen uranium. Duitsland wel. Japan deed dan
ook een dringend verzoek aan de Nazi's om hen uranium te sturen.
U-234's lading omvatte onder andere uraniumoxide , de basis voor een
atoombom. Tevens hadden de Japanse officieren de technische
informatie om daadwerkelijk uranium in plutonium om te zetten. Een
ontdekking van de atoomfysicus Heisenberg. Het was dan ook van het
grootste belang, dat de lading Japan zou bereiken.
Kapitei Heinrich
Fehler bereikte veilig de Atlantische Oceaan, dit ondanks een intense
jacht van de Geallieerden, die lucht van de belangrijke lading hadden
gekregen. Fehler vervolgde zijn reis, onder water, waardoor de lucht
vervuilde en temperatuur in het schip kelderde. De bemanning met de
gasten leefden dicht op elkaar. Fehler maakte bekend, dat hun
bestemming Japan was. Ze hadden nog een lange reis voor de boeg. Op 8
mei capituleert Duitsland en geeft admiraal Donitz in een emotionele
toespraak de resterende U-boote de opdracht zich over te geven.
Kapitein Fehler reageert hier in eerste instantie niet op.
Hij roept
uiteindelijk zijn officieren en de Duitse passagiers bijeen en deelt
hen mede, dat hij van plan is het bevel van de Opperbevelhebber van
de Kriegsmarine op te volgen. De Atlantische Oceaan is in sectoren
verdeeld. De U-234 zou zich aan de Canadese marine moeten overgeven.
De U-234 ontwijkt de Canadese schepen en geeft zich uiteindelijk aan
de Amerikanen over.
Dit besluit heeft
een aantal fatale consequenties. De Japanse officieren weigeren zich
over te geven en besluiten tot zelfmoord. Uit respect voor bemanning
en schip doen ze dit niet door het zwaard, maar met slaaptabletten.
De Amerikanen zijn
verbijsterd over de militaire schatkamer. Op een aantal terreinen,
bijvoorbeeld de V2-rakettechnologie, waren de Nazi-wetenschappers de
Geallieerden ver vooruit. De Amerikanen
kregen op een
eenvoudige manier de technische know-how van Duitsland in handen.
Veel vooraanstaande wetenschappers en technici van Duitsland werden
na het einde van de oorlog geïnterneerd of kozen ervoor om voor de
Verenigde Staten te werken. Het brein achter de V2, dr. Werner von
Braun, werd de vader van het Anerikaanse ruimteprogramma.
U-234 TOT ZINKEN GEBRACHT TIJDENS AMERIKAANSE MARINE-OEFENING
Enige dagen later
kreeg de U-234 belangrijk bezoek. Professor Oppenheimer kwam op
inspectie. Hij was de leider van het Manhattanproject. De Amerikaanse
poging om een atoombom te bouwen. Oppenheimer was vooral
geïnteresseerd in het uranium, dat hij onmiddellijk liet
confisqueren. Zo gebeurde het, dat het Duitse uranium uiteindelijk
toch nog Japan bereikte. Als onderdeel van de bommen op Hiroshima en
Nagasaki.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten